Friday, 18 January 2013

pertunangan :)





salam jumaat yang indah.pheww.. tengok tajuk kali ni.menarik tertarik tak serik! acc tengah bw tadi, aku ada jumpa satu blog ni, dia story pasal pertunangan dia. alhamdulillah, berjaya menuju setapak ke alam seterusnya yer dak**dah kenapa ayat aku seram semacam ni.

ok back to the point, kalau hampa perasan la kan, zaman sekarang ni orang bertunang dah mcam orang kahwin yer dak. dengan pelaminnya besaq gedabak, baju lip lap lip lap ooo..siyes aku pon kompius tu bertunang ka kawin. kawan aku sendiri aku tengok gambaq dia bertunang dh macam kawin weh! lawa mmg lawa..sbb dia pon dh mmg lawa.

tapi kan terguling terbalik aku pikiaq balik, garis panduan bertunang dalam islam ni kan ada. dh macam jauh menyimpang ja yer dak..selalu retis-retis bertunang mesti gempak, so kita hat cokia ni pong kalout nak tiru kan.haha.. ok2,mesti hampa cakap biaq la duit kami.ok saya tima, sebab saya tak dak duit malah tak dak nafsu nak buat lagu tu! hakktuiihh


Cincin kahwin disarung ke jari manis tangan kiri kerana hanya jari tersebut yang
memiliki pembuluh darah dan terhubung ke jantung :)

nanti kalau aku bertunang kan (dalam perancangan 6/7 taun akan datang aa,kalau ada jodoh ), sebolehnya aku nak buat hat paling simple! aku dah bajet baju apa suma tak mau sewa ka hapa macam orang sekrang duk buat. aku ambik baju kak aku akad nikah dulu ja. cntik ooo..dia tempah sendiri.so dh jimat di situ. yang penting pelamin apa suma aku tak mau. malu aiiihh, bertunang ja pong duk buat supa kahwin 3 haqi 3 malam. dah sememangnya aku ni pemalu.kahkah

lagi kan, kalau boleh aku nak pihak laki mai hntaq cincin ja..hntaran apa suma tu tak bawak pun takpa..jimat oo dan ringkas.haaaa, bes kan..duk terbayang dah dalam pala otak geliga nih. tapi tu la kadang2 orang tua kita ni terlalu ikutkan adat mesti depa nk jugak hantaran apa suma tu kan.tapi tak pa, lambat lagi, nanti pikiaq len.

aku sebolehnya kalau bertunang nanti segalanya nak simple.kenduri kahwin baqu la aku nak melaram sakan..kahkahkah.. tak, maksud aku baqu la pakai baju lelawa macam lisa surihani kawin dulu ka dan sebagainya. pendek kata bertunang sekadar cukup syarat dah aaa..lagi satu bertunang ni sebaiknya tak dihebahkan kalau ikut islam.


“Rahsiakan pertunangan dan iklankan (maklumkan) tentang perkahwinan” (Hadith riwayat Ahmad dari Abdullah bin Zubair Radhiyallahu ‘anhu, dan disahihkan oleh al-Albani di dalam Irwa’ al-Ghalil)

pastu seeloknya lagi jangan tunang lelama.nanti aku bajet nak tunang dalam 5 bulan ja.haa ok dak?ni bukan la berangan tapi kira perancangan jangka panjang.kahkahkah.. apa apa pun aku duk merepek ni mmg lmbat lagi la nak pikiaq ni semua.saja ja ambik tau hal semasa. ahh sudah.. ntah apa aku mencarut nih.


teringin nak pakai gaun gini masa kawin nanti.. hehe
belajaq pong tunggang terbalik lagi halimaton oii, dah ada hati nak tunang kawin suma.. ahhh lantak la, pikiaq ja pong.nnti lupa la balik..hahah..eiii..seram plak gua tunggu result sem 3 keluaq. 4 flat bolih kot agak2? tudiaaa..punya kemaih sembang..wahaha..sampai ketemu lagi ya dong ding dung!

2 comments:

  1. hat ni bapak suka...tunang2 ni org dulu nak bg kenal2 ngan bakal pasangan..yala dulu2 org tua ejaskan..la ni kita becinta 5-6 taun..nak tunang watpa lagi..kenai abih luaq dalam dah aih...opppsss..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha..kan bapak? setuju sedia dgn anak.haha

      Delete